Thursday, June 26, 2008

Darwin Memplagiat?

Salam,
Ayahlong rasa terpanggil tentang isu plagiat ni. Mari kita bercakap tentang Darwin, tokoh yang ideanya banyak mempengaruhi sains.
Teori Evolusi Darwin adalah hasil plagiat? Menurut Grigg (2004), terdapat 2 occassions di mana Darwin telah memplagiat iaitu (1) Menceduk idea zoologist terkenal, Edward Blyth tanpa acknowledge idea zoologist tersebut; dan (2) Meminggirkan idea Alfred Russel Wallace dalam pembikinan Teori Evolusi, sedangkan idea asalnya ialah dari Wallace yang dianggap pelopor sebenar Teori Evolusi.
Kata Grigg lagi, konsep evolusi adalah Darwin's illegitimate brainchild. Untuk kes 1, Grigg mendakwa Darwin tidak acknowledge kerana Blyth berfahaman Kristian dan berpegang kepada fahaman 'Creationist'. Untuk kes 2, ianya lebih kepada mengejar nama, Darwin takut Wallace membayanginya, jadi dia cepat-cepat publish paper dia sedangkan Wallce masih berada di Ternate. Baca lebih lanjut.

ayahlong
------------------------------------------------------------------------------Ayahlong,

al-Salam, setahu ana selain dari Allah dan Rasul semuanya adalah palagiat justeru Allah antara nama-nama Allah ialah al-Badi', al-Fatir, al-Khalik yang menunjukkan segala perkara bermula dariNya. Rasul pula mengajarkan manusia ilmu-ilmu daripada wahyuNya yang tentunya asli dan clear dari sebarang bentuk palagiat. Buku Harun Yahya Malapetaka Darwinisme mungkin mendedahkan sedikit sebanyak kekarutan dan palagiatisme pemikiran dan individu darwin itu sendiri. wallahualam.

No comments: